Ljuvliga vaniljbullar

En vaniljbulle

Idag har jag för första gången bakat vaniljbullar med supergod vaniljkräm!😍 De blev så himla goda och både smakade och såg ut som de man köper på bageri! Jag trodde att det skulle vara krångligare än vad det var faktiskt, men jag gjorde ett recept i huvudet som jag trodde skulle bli bra och det blev det! Receptet på vaniljkrämen och bullarna skiljer sig från andra man kan hitta, så om ni vill ha mitt fantastiska resultat får ni läsa noggrant här nedanför 😉

2 timmars förberedelse krävs innan gräddning i ugnen

Bulldeg:

6 dl 1,5% mjölk

40 gram röd jäst (tag bort 1/5 av jästen som är 50 gram)

3 dl strösocker

1-1,6 liter vetemjöl(se beskrivning)

100 gram smör

Massor av kardemumma från en kardemummakvarn eller mortel – cirka 1,5 matsked kanske jag tog totalt

Vaniljkräm:

6 äggulor

4 msk majsena

6 dl 1,5% mjölk

4 msk strösocker

1,5 tsk äkta vaniljpulver(inte vaniljsocker)

25 gram rumstempererat smör

Tillvägagångssätt bulldeg

  1. Skär smöret i små bitar och låt rumstemperera
  2. Smula jästen i en bunke till en bakmaskin
  3. Mortla eller “peppra” kardemumman med kardemummakvarn ner i bunken med jästen
  4. Värm 3 dl av mjölken lite och blanda ned den i den kalla. Det ska inte vara 37 grader utan nånstans 25-30, alltså lite ljummet.
  5. Häll ner mjölken i jästbunken och rör om tills jästen löst sig lite
  6. Häll ner sockret och 1 liter av mjölet
  7. Sätt igång maskinen på låg frekvens
  8. Hela processen i maskinen ska ta ungefär 15 minuter, så glutentrådar bildas. Helst inte så mycket längre tid än 15 min dock.
  9. Häll ner decilitervis med mjöl därefter, lite i taget så det inte blir för torrt!
  10. Degen har lagom mycket mjöl när du kan peta på den och den inte kladdar av sig för mycket på fingret.
  11. Ta i smörbitarna som ska vara rumstempererade och låt degen arbeta in dessa.
  12. Stjälp direkt upp degen på ett arbetsbord och dela upp den i lagom stora bitar, cirka 70 gram per bulle är lagom.
  13. Rulla bitarna till fina bollar och rundriv om du kan det, annars kan du försöka att få alla “skarvar” på undersidan av bollen
  14. Lägg på plåtar med bakplåtspapper på, för mig blev det 3 plåtar och 25 bullar
  15. Låt jäsa under bakduk i 1,5 timme i rumstemperatur utan drag från fönster!

Tillvägagångssätt vaniljkräm

  1. Separera äggen och behåll äggulorna i en bunke av något slag
  2. Tillsätt majsenan i äggulorna, vispa ihop lite lätt
  3. Värm mjölken, sockret och vaniljpulvret i en kastrull. Det ska inte koka upp dock.
  4. Häll över mjölkblandningen försiktigt lite i taget i äggbunken och vispa snabbt hela tiden
  5. När allt är ihopvispat så häller du tillbaka allt i kastrullen igen och vispar ihop krämen på svag värme på plattan. Jag varvade mellan 4an och 5an på min platta med 9 värmesteg
  6. Vispa hela tiden!!
  7. Krämen ska vara rätt tjock och vispen ska göra spår i krämen när den är klar liksom!
  8. Häll krämen i nån slags form så den svalnar snabbare. Rör ner smöret lite i taget så det blandar sig.
  9. plasta och ställ i kylen tills bullarna är färdigjästa.

Nu färdigställer vi bullarna

Sätt ugnen på 200 grader varmluft

Fyll en sprits med vaniljkrämen

Klipp ett litet jack mitt i varje bulle

Tryck ner spritsen i jacken och fyll på rejält med kräm

Tjoff mitt in i ugnen! 8-10 minuter ungefär, men håll koll! De ska få en gyllenbrun färg som på mina bilder!

Låt dem svalna helt och gör under tiden detta:

Smält 50 gram smör

Häll strösocker i en djup tallrik

Pensla bullarna med smör och doppa i socker!

ÄT OCH NJUT AV VÄRLDENS GODASTE VANILJBULLAR😀😍❤️ Här nedan ser ni några bilder från bakningen:

Kategori: Julrecept, receptTaggar: ,

Årets julfrimärken 2020

Årets julfrimärken är ju en grej som man ser fram emot varje år!😀 Här ser ni ett av motiven som kommer att vara på årets karta och frimärkena är illustrerade av Stina Lövkvist! Helt i min smak, tycker verkligen att den här bilden är URGULLIG!!😍 Får lite Pelle Svanslös-känsla, vilket jag älskar!❤️ Ska bli sååå roligt att se de andra motiven 😀 12 november kommer de ut till försäljning!

Vi kan dessutom passa på att reda ut lite frågeställningar som man får varje år kring julfrimärken…

Ett vanligt frimärke kostar i år 11kr och julfrimärkena är 50 öre billigare (per styck).

Tidigare års valörlösa julfrimärken är också godkända att använda för årets julpost!

När det inte är jul och de röda brevlådorna inte finns så går det ändå att posta brev med julfrimärken, MEN då måste man uppfylla portot för den tjänst man vill använda, vilket jag tolkar såhär: vill du skicka ett brev som kräver ett frimärke värt 11kr så måste du alltså ha en tilläggsvalör som är värd 50 öre, för att få posta med ett julfrimärke värt 10,50kr..! Det finns tydligen frimärken värda 50 öre men det är inte så vanligt att de har dem på postombuden… Därför antar jag att det enda vettiga är att man sätter dit två julfrimärken istället och då får ”vaska” några kronor. Det är ju endast värt det om man har alldeles för många julfrimärken över och inte orkar vänta med att använda dem nästa år…😄 Krångligt, men nu har vi koll på det i alla fall 😉

Kategori: Julnyheter

Pukka adventskalender 2020

Inlägget innehåller annonslänkar för Åhléns
pukka adventskalender 2020

Årets te-adventskalender från Pukka är här och den är otroligt grön och fin i år med vackra blommor och vinterbär 😍 (Finns att köpa här för 159kr!)

Jag älskar te och pukka går alltid hem! Det kanske blir en sån här för mig i år faktiskt. Det enda som är trist är att jag inte gillar juliga smaker på te, typ chai och sånt… grönt, rött och svart med fruktsmak är gott, men det får inte bli för kraftfullt så som julsmakerna brukar vara!😱 Det är det enda juliga som jag INTE gillar, haha…😄 Skumt men sant!

Glöm inte att även kika på alla andra adventskalendrar som jag skriver om på bloggen i år! 🙂

En helg i stugan

I helgen har vi varit med min familj i syrrans stuga och firat min mammas födelsedag! Det har varit kul att umgås och göra mysiga saker ihop i det fina vädret! 😍

Vi åt MYCKET tårta, som var supergod och Syrrans första marrängtårta! Hon lyckades göra den helt perfekt 😀😀 Mums!!

Beundrade höstträdgårdens blommor som fortfarande kämpar på, så himla fint!❤️

Badade länge och mycket i deras nya otroligt hääärliga badtunna!! Emil älskade det… Så skoj! Himla härlig doft också när man eldar för att värma den!😍 På kvällen badade vi också, när Emil sov och det var ännu mer magiskt! Stjärnhimmeln lyste upp och det var helt klart och varenda liten stjärna syntes klart! Vi låg och tittade efter satelliter och hade det så mysigt i 39 gradigt vatten❤️ Det var livskvalitet det!

Jag har också tryckt ned 2 kg tulpanlökar lite här och där i hela trädgården och det ska bli väldigt roligt att se dem titta fram i vår!🙂

Sist men INTE minst! Syrran klippte mig korthårig(hon är gammal frisör)! Jag har haft långt hår i hela mitt liv så detta var en stor grej för mig… 😄 Men jag är sååå nöjd! Tycker verkligen om det🙂 Jag gjorde det mycket för att avdramatisera mitt hår efter att jag fick stressrelaterat håravfall.(ni som inte läst mitt inlägg om det kan göra det här!) Jag vill inte att mitt långa hår ska definiera vem jag är och att håret ska ha för stor betydelse för min självkänsla. Därför behövde jag göra en förändring och jag trodde inte att jag skulle tycka om det så mycket som jag faktiskt gör!!😍 Jag tänker inte lika mycket på de kala fläckarna som finns i min hårbotten nu för att håret blev mycket tjockare när det blev kortare! Så jag känner mig mer bekväm så just nu 🙂 himla skönt!! Nu ska jag rocka den här looken i höst😀

Kategori: Jul

The Christmas Chronicles 2

Men alltså yes!! Den 25 november kommer en ny uppföljare av den magiska filmen The Christmas Chronicles på Netflix!😍 Jag älskar den filmen och har verkligen önskat att det ska komma en till, Hurra!😀😀 Hoppas verkligen att den också är bra och inte bara en tråkig tvåa, som det lätt kan bli…! Åh det här gjorde mig verkligen SÅÅ glad!!😍😍

Kategori: Julnyheter

Astrid Lindgren adventkalender 2020

Inlägget innehåller annonslänkar.

I år kommer en ny julkalender med Astrid Lindgren-tema som innehåller mycket pyssel av olika slag!
Såhär beskrivs kalendern:

“Bakom luckorna döljer sig 24 spännande saker som gör väntan på julen mer underhållande. Läs om Pippis olika upptåg, lägg pussel med Barnen i Bullerbyn, pyssla med Lotta på Bråkmakargatan, måla med Emil i Lönneberga och lek med Junibackens Madicken. Och så mycket mer i en härlig bredd av produkter inspirerat från Astrids tidslösa berättelser.”

Den finns att köpa HÄR för 200 kronor från 18 september!

Kika även på alla andra adventskalendrar som jag skriver om på bloggen i år! 🙂

Piffiga läppar

Tänk vad lite läppfärg kan pigga upp en kväll i soffan framför idol, efter ännu en VAB-dag…! Nu blev jag genast taggad på att göra mig lite julfin inför alla julens härligheter som kommer framöver! En höjdpunkt är alltid att göra sig lite extra julig och piffig inför Carolas julkonsert😍 För mig räcker med små detaljer för att känna sig lite extra fin, som exempelvis mina läppar här på bilden! Det räcker långt för min del… 😀 Sen är jag inge bra på att sminka mig heller, men mest beror det nog på att jag aldrig orkar ta mig tiden att anstränga mig heller…! Alla är vi ju olika!❤️

Trevlig kväll önskar jag er😘

Kategori: Jul

Stunder i advent 2020

Inlägget innehåller annonslänkar för Åhléns

bokomslag Stunder i advent : en adventskalender från Novellix

Stunder i Advent är en adventskalender som innehåller 4 noveller skrivna av H.C. Andersen, Selma Lagerlöf, Dan Andersson och Viktor Rydberg samt en portion te i varierande smak för varje söndag! Paketet innehåller alltså 4 kuvert med en berättelse och en portion te i varje! 😀 Sån underbar idé!

Finns att köpa HÄR från den 25 september!

Kika även på alla andra adventskalendrar som jag skriver om på bloggen i år!😀

När man är hemma sjuk får man leka lite försiktigt med mammas Ritualskalender…😘 Emil bor i ett litet hus med nummer sju och jag bor tydligen i julgranen med nummer 24, passande nog 😄

Kategori: Jul

Här är jag

Hej på er mina julälsklingar!

Det är helt galet, Emil är förkyld igen och vi har varit hemma under veckan IGEN…Förskolan är helt omöjlig att gå i ju? Är så less! Därav har jag haft lite svårt att blogga som jag vill… Men jag tänkte passa på att hälsa nya och gamla läsare välkomna genom att göra en liten snabbpresentation av mig själv, min familj och det som gör att just jag är jag liksom!😀

Emma Beatrice Kraft heter jag – visste ni det? Haha😉

Jag är född 1 juni 1994 och växte upp i Delsbo som ligger i Hälsingland!

Har alltid ogillat kokt potatis! Enda gången jag fick välja att avstå från att äta det hemma var på julafton😂

Jag är sjukt svag för fikabröd och särkilt bullar i alla former…..❤️

Jag är otroligt ointresserad av att följa strömmen. Struntar i hur andra gör och har alltid gjort på det viset jag själv tycker är bäst. Ibland går det överstyr och jag vägrar exempelvis att se en serie som alla “hypar” över, då är det ointressant och för “main stream” för mig…😂 Men i skolan var det en positiv grej, som jag hoppas att Emil tar efter.

ÄLSKAR att fynda och göra kap! Därför tipsar jag ofta om sånt här på bloggen 😀

Jag blev tillsammans med min man Samuel i högstadiet då vi gick i samma skola och vi har varit oskiljaktiga sen vi fyllde 15 år! Alltså lite mer än 11 år har vi varit ett par och vi gifte oss 2015! Minns inte ens livet innan honom, han är det viktigaste i mitt liv❤️

Jag är 181 cm lång 😄 Men Samuel klår mig med sina 194 cm!!

Har lätt för att få prestationsångest och har alltid för höga krav på mig själv.

Jag älskar alla program som går att relatera med Farmen, Robinson, Bonde söker fru, Ernst, Idol och Ullared 😄

Jag har glömt varför jag började älska julen, men jag kände att jag inte hade någon i min närhet som brann för samma ämne och därför startade jag bloggen 2011 😍 Alltså 10-års jubileum nästa år! 🤩

Emil Samuel Kraft heter vår son och han föddes 25 februari 2018, två veckor innan beräknat födelsedatum! Det var snöstorm och vi kom knappt till eller från BB😱

En av de bästa sakerna med julen är varje morgon tända julgranen 🎄

Några andra saker jag inte kan leva utan på julen är lussebullar och Pelle Svanslös julkalender!!

Varken jag eller Samuel har aldrig riktigt gillat alkohol och det enda vi har hemma ibland är matlagningsvin till risotto och likande 😂 Man sparar sjukt mycket pengar på det! När man är ute och äter(särskilt utomlands) känns det som att servitörerna tycker man är snål som inte beställer alkohol…

Jag hatar svarta strumpor! Kan ha förstärkts då man är tvungen att ha det som väktare…

Något jag är lika passionerad för som julen är att resa! 🙂

Jag gillar inte att smsa eller prata i telefon…!

Förutom uppenbara saker som när Emil kom till världen och bröllop etc är mina två bästa minnen från livet när jag och Samuel simmade med vilda delfiner på Mauritius och när jag tog körkort!

En dröm jag har är att bo i ett lagom litet gult hus, med supermysig trädgård full av hallonbuskar och plommonträd❤️ Ett växthus vill jag också ha!

Ett livsmål vår familj har är att spendera vissa månader av året utomlands.

Jag älskar att åka tåg(länge) och längtar tillbaka till livet innan barn ibland, när man satt och stirrade ut på det svenska landskapet med en bra låt i öronen 😍

Mina tre favoritjullåtar just nu är Do they know it’s christmas, Himlen i min famn och It’s a long long way to christmas day!

ÄLSKAR kungskrabba!!

Har aldrig någonsin testat att röka, snusa eller nåt likande och tänker aldrig göra det heller!

Är ständigt på jakt efter de perfekta jeansen(pga mina “för långa ben”..)

Det var det! Hoppas ni lärde känna mig lite bättre nu?😄 Det var lite “random” info, så det finns ju mycket mer, men det tar vi en annan gång…😉

Kategori: Jul