Tredje advent

Hej!

Jag har haft lite fullt upp och hade inte tid att blogga igår, men nu är det dags att visa lite bilder från söndagens adventfirande hos Samuels föräldrar!😃

Det var ett trevligt knytisfirande med mycket gott! Jag hade som sagt gjort efterrätten, en stor saffranslängd som blev riktigt bra – saftig och god! Enorm också, haha! Här kommer receptet:

Deg:

3 dl mjölk

75 gram smör

1/2 paket röd jäst

1,5 dl socker

2 paket saffran

Vetemjöl – mängd går inte att säga! Läs i beskrivningen.

Fyllning:

250 gram smör

10 cm kylskåpskall mandelmassa

4 tsk vaniljsocker

0,5 dl strösocker

Topping:

1 uppvispat ägg

Pärlsocker

Mandelspån

Sockerlag:

1 dl socker

1 dl vatten

1 tsk vaniljsocker

  1. Smula jästen i bunken till matberedaren(om du har en)
  2. Micra smöret lite så det blir aningen mjukt.
  3. Värm mjölken i en kastrull till 37 grader
  4. Rör ner mjölken i jästen tills det löst sig
  5. Tillsätt saffran och socker
  6. Sätt bunken på matberedaren och ta i ungefär en halvliter mjöl till att börja med.
  7. Låt maskinen knåda ihop degen
  8. Tillsätt smöret
  9. Tillsätt mjöl en deciliter i taget tills degen är något kladdig, så du kan peta på den och nästan fastna med fingret men ändå inte! Det ska vara en rätt kladdig deg, inte för mycket mjöl, men fortfarande hanterlig.
  10. Låt jäsa under duk i 1 timme
  11. Sätt ugnen på varmluft 180 grader
  12. Under jäsningen gör vi fyllningen!
  13. Micra smöret så det blir lite mjukt, om det inte är rumstempererat.
  14. Riv ner den kalla mandelmassan
  15. Tillsätt socker, vaniljsocker och blanda med en gaffel
  16. Gör även sockerlagen(som penslas på längden när den kommer ut ur ugnen)
  17. Koka upp sockret och vatten och låt puttra i 3 minuter. Tillsätt vaniljsocker
  18. Dela degen i tre delar
  19. Kavla ut varje bit till en rektangel( cirka 45*25 cm)och bred ut smörfyllning på varje
  20. Rulla rektanglarna till långa rullar
  21. Gör en fläta av rullarna och lägg på en plåt
  22. Rulla ihop ugnsfolie enligt bild nedan, så längden inte jäser ut åt sidorna så mycket!
  23. Låt jästa i 15 min
  24. Pensla med ägg och strö på mandelspån och pärlsocker
  25. Ställ i ugnen mellan nedre delen och mitten i 25-30 min. Känn med en potatisticka, så den inte är kladdig i mitten.
  26. Pensla direkt med sockerlagen när den kommer ut!
  27. Lägg längden på en bricka och lägg över bakduken så den håller sig mjuk!

Kategori: Julrecept, recept

Veckans juliga husmorstips

Glad tredje advent!😃✨ Idag tänkte jag ge ett bra tips för lussebullsbaket – hur man håller bullarna färska och saftiga längre. Koka upp en sockerlag på 1 dl vatten och 1 dl strösocker under tiden bullarna jäser. När du tagit ut en plåt med bullar ur ugnen, tar du direkt en pensel och penslar bullarna med sockerlagen medan de är supervarma! Sockret gör att bullen och fukten blir “inkapslad” och då torkar den inte ut lika fort!🙂 De blir sjukt glansiga också! Du kan även strö på pärlsocker då om du har lust, eller om du glömde det innan.

Jag har märkt stor saftighetsskillnad sen jag började göra så👍😘 Hett tips!

Filmkväll

I veckan var mina föräldrar här på julfilmskväll – vi såg Tomten är far till alla barnen och åt deras nybakade saffransrimbobullar med glasyr som var goda, mums!😍 Det var en mysig julkväll, som jag vill ha mer av!

Jag har sett otroligt många julfilmer i år! Mest på okända filmer jag aldrig hört talas om på Netflix, jag har nog sett 10 stycken minst. Bland annat: The Christmas Chronicles, julgåvan, I’ll be home for Christmas, Fred Claus och A wish for Christmas! Kollar även på Mysteriet på Greveholm och Pelle Svanslös julkalendern lite då och då! Nu har jag kvar alla filmklassiker, mina favoriter som är ett måste: Grinchen, Nu är det jul igen och Ensam Hemma! Det ser jag fram emot 😍

Denna regnigaaa lördag har vi mest varit inne och myst! Om ett tag ska vi göra sushi(hela familjens favoritmat) och ikväll ska jag göra knäck!😃 Imorgon ska vi på det årliga tredje adventsfirandet med Samuels släkt – det är en otroligt rolig tradition vi har! I år har vi efterrättsansvar och därmed ska jag göra en lusselängd imorgon bitti👍😁 Mumma!

Trevlig helg allihop✨❤️

Kategori: Jul

Glad Lucia!

Glad Lucia önskar min lilla Emil! Idag gör vi inget speciellt, det är en helt vanlig fredag för oss – förutom att Emil är lite extra fin😃 Jag kanske också borde piffa till mig lite…😁 vad gör ni idag?

Precis som förra året är han en söt Luciapojke idag och såhär såg han ut förra året: 😁

Kategori: Jul

Syltkakor med saffran och blåbärssylt

Syltkakor med saffran och blåbärssylt

Igår bakade jag lite syltkakor inför uppesittarkvällen/julafton! Allt jag bakar nu är inför det, men såklart kan man smaka lite då och då också..😁 De blev riktigt goda! Alltså verkligen! Superenkla och juliga också, ni borde prova!

Ugn: 175 varmluft eller 200 vanlig

200 gram rumstempererat smör

2 dl socker

4 dl vetemjöl

1 kuvert saffran

1 tsk vaniljsocker

1/2 kryddmått salt

+blåbärssylt

  1. Blanda alltihopa i en bunke.
  2. Gör små bollar (cirka 2,5 cm i diameter) och lägg på en plåt med bakplåtspapper
  3. Gör ett hål med pekfingret i varje boll
  4. Fyll hålen med blåbärssylt
  5. Grädda mitt i ugnen i cirka 15-20 min – tills de blivit lite gyllenfärgade!
  6. Låt svalna och njut sedan 🙂
Kategori: Julrecept, recept

Oh Happy day

SNÖN ÄR TILLBAKA!😍 Ingen är gladare än jag och Emil – vi har lekt ute väldigt länge idag! Sol också, det kan inte bli bättre 🙂

Nu är lillen och myser hos mina föräldrar och jag passade nyss på att ta en av lussebulle från frysen och mysa ner mig framför en ny norsk julserie på Netflix som heter Home for Christmas. Den verkar bra, tips!😃

Kategori: Jul

Emmas julklappstips

Idag har jag ett bra julklappstips till er! Jag gick spontant in på Claes Olssons hemsida och de har ett erbjudande varje dag i sin julkalender. Idag var det 30% rabatt på alla tyngdtäcken från Cura, som har blivit otroligt poppis – man hör ju talas om dem överallt just nu?😱

Så klicka här om du är sugen på ett tyngdtäcke med 30% rabatt! 🙂

En bra julklapp som jag inte skulle tacka nej till.. Hade varit spännande att se om man sov bättre med ett sånt!😱

Andra advent

Glad andra advent mina kära läsare!✨ Helt galet att det snart är två veckor till julafton, jag vill verkligen stoppa tiden – det är liksom den bästa tiden på året NU och det säger bara swosh! Jag försöker njuta allt jag kan i alla fall.. 🙂 Idag har jag slagit in många av julklapparna som ligger i en låda under sängen och nu har det blivit en hel del under granen! Så mysigt, älskar att se klapparna utökas där under 😍 Här har ni några bilder på de som jag slog in idag!

Hoppas ni har en riktigt mysig söndagkväll❤️

Kategori: Jul

Julmarknad på Skansen

Denna eftermiddag spenderade vi på Skansens julmarknad! Vi tog båten och redan där var det mysigt😍 Vi kom fram lagom till att det började skymma och det är ju då det är som finast på en julmarknad!

Skansens julmarknad har verkligen allt man söker och julkänslan infinner sig verkligen! Julkör, gammaldags klädda försäljare, julbelysning, brasor och alla sorters julstånd från kålbulle och munkar till hemliga julklappar och hantverk! Vi köpte brända(varma) mandlar och varma minimunkar som vi åt framför en av brasorna😍

Sen hann vi med att titta på de söta renarna och några andra djur, till Emils belåtenhet. En mycket fin eftermiddag och jag rekommenderar alla starkt att gå dit🙂 Välj lördag eftermiddag framför adventsdagarna, då är det lite mindre folk.

Kategori: Jul