Julrea

Helt galet att vissa redan börjat med julrea, jag känner mig lurad!! Kan de inte vänta till efter jul iaf? De liksom retar en när de endast kör onlinerea också, så de vet att man inte kan gå in och fynda julklappar och julpynt till julafton – sjukt enoying!!
Hur som helst kan jag inte undgå att det finns en hel del fynd… Lagerhaus har sjukt bra rea, minst 50% rabatt men typ 70-80% på mycket också – många varor som de slumpade ut för en tia osv. 
Tänkte att ni julgalningar kanske ville kika där, liksom jag 🙂 Direktlänk här!

Länken är en annonslänk.

Kategori: Jul

Saffranstryfflar med rostad kokos och florsocker

God kväll på er!
Idag har jag bakat lite mer inför julhelgen, bland annat dessa ljuvliga saffranstryfflar som jag blev mycket nöjd med! Supergoda och lyxiga med en rejäl smak av saffran 🙂 Svåra att göra är de inte heller, jag lovar! Nu ska jag fortsätta kvällen med att se SISTA AVSNITTET av Jul med Ernst…!!!

Recept:

0,5 gram saffran
0,75 dl vispgrädde
2 msk smör
1 Marabou vit chokladkaka
75-100 gram kokosflingor
Florsocker

  1. Hacka chokladen fint.
  2. Koka upp vispgrädde, smör och saffran i en kastrull och låt det bubbla 2-3 minuter. 
  3. Ta av kastrullen från plattan och rör ner chokladen lite i taget så den smälter. 
  4. Låt svalna 10 minuter i rumstemperatur och ställ sedan smeten i kylen några timmar, tills den blir kall och hård.
  5. Rosta kokosen i en torr stekpanna under tiden.
  6. Rulla kulor av tryffeln och rulla dem i kokos eller florsocker!
  7. Förvara i kylen.
Kategori: Jul, receptTaggar:

Bingo

På lördag är det ju äntligen uppesittarkväll, ska bli så mysigt! 😀 Av någon anledning känns det dock som att det är julafton på lördag, får inte ur det ur huvudet!! 

Lotta Engberg gästas på lördagen av Elisa Lindström, Eric Saade, Kris Kläfford, Susanne Axell(RIMSTUGA), Claes Malmberg(RIMSTUGA), Kampferdrops, Wiktoria, Loa Falkman, Emilio Walter, Ola Salo och Tareq Taylor lagar maten. Husbandet leds av Robert Wells.

Kategori: Jul

Knäcken

Nu är knäcken färdigkokad och upphälld, det blev väldigt mycket rostad mandel i år – jag var sjukt sugen på det! Hade både i formarna och i smeten, vilket gjorde att inte en enda form tippade och det gick väldigt lätt! 
Knäckrecept ser ju i princip alltid likadana ut, men här har ni mitt:

KNÄCK

2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde

60 gram hackad sötmandel
Knäckformar

  1. Ställ ut knäckformarna på en plan yta, exempelvis en bricka.
  2. Häll i alla ingredienser i en tjockbottnad, hög kastrull.
  3. Låt koka upp och sänk sedan några snäpp, men det ska fortfarande bubbla kraftigt. 
  4. Rosta mandeln lätt i en torr stekpanna.
  5. Koka smeten tills den är 125-127 grader beroende på om du vill ha den mjukseg eller hårdseg. En silikonslev med termometer är att rekommendera då kulprovet är lurigt!
  6. Fyll bottnarna i knäckformarna med lite mandel.
  7. När smeten är klar, häll i resten av mandeln och rör ut. 
  8. Fyll upp med smet när den är klar och låt stelna i rumstemperatur. 
Kategori: Jul, receptTaggar:

Saffranssemlor

I år testade vi att göra en varsin lussemla av några saffransbullar som jag formade till runda bollar förut när vi bakade dem. Det blev en saftig och god hit! Mums 😀
Pärlsockret gav dem en extra dimension och krisp, stort tips! 
Det blev en helt ny dessert och det var en rolig grej att testa 🙂 Allt som behövs är en lussebulle och lite grädde – smaskens! 

Kategori: Jul, receptTaggar:

Granbocken

Alltså kolla bocken som mina svärföräldrar har gjort! Visst är den underbar? Att snön började ösa ner när de var färdiga med den gjorde ju det hela ännu bättre! Den är riktigt stor också, och barnsäkrad – så nästa år vet jag nog vems baby som kommer sitta och posa på den haha 😉 Den bocken kommer att vara ett fint julvälkomnande när vi ska dit på lördag 😀

Kategori: Jul

Klappar under granen

Det växer och växer under granen kan jag meddela! Mamma och Micke kom hit med en påse här om dagen och det börjar bli svårt att få plats nu! Har fortfarande en del kvar att slå in, men alltid kan man ju peta in dem någonstans där under 😉
Det är svårt när man har flera stora paket, det är inte lätt att skapa plats åt dem! Men det är såå fint, vill aldrig att de ska försvinna, haha! Kan man låta dem ligga till nästa år…? 😀

Kategori: Jul

Första julkortet

I fredags kom första julkortet! Ett mycket fint kort som spelade rolig musik, haha 😀 Jag älskar julkort, är lite gammeldags på det sättet. Får se om det kommer något mer denna vecka! Mina är iaf postade och klara så de borde komma fram innan jul hoppas jag, om Postnord gör sitt jobb 😉

Kategori: Jul

Glad tredje advent

image
image
image

God morgon! Tänk att det idag är tredje advent och att det redan bara är 1 vecka till julafton!? Helt otroligt roligt tycker jag! Julblommorna här hemma kommer nog vara perfekt utslagna tills dess!
Denna vecka som kommer innehåller verkligen allt jag älskar, man gör verkligen de sista förberedelserna inför den mest fantastiska helg på hela året! Jag har dock inte jättemycket kvar att göra, så jag kan mysa fullt ut 🙂 Vilket är hur jag föredrar att ha det, stressfritt helt enkelt! Jag ska baka de sista sakerna, slå in de sista klapparna som jag köpt, lägga julmatsorder på mathem och sen bara njuta av julen och allt härligt den bär med sig 🙂

Idag ska vi på tredje adventsknytis med Samuels släkt och det ska bli mycket kul! Det bli liksom en inledning av julmaten och vi har gjort revbensspjäll 🙂 Hoppas ni gör något mysigt idag också!

Glöm inte att idag är det sista dagen att tävla i min presentkortstävling där du kan vinna ett upplevelsepresentkort! Ikväll kl 20:00 drar jag en vinnare! 🙂
Tävla här!

Kategori: Jul