Krasslig

image

Har gått o dragit på mig en förkylning! Attans. Aja, tur jag slapp på julafton i alla fall!! Men tog den inte riktigt på allvar igår, så idag är det lite sämre tyvärr – så det blir soffläge för mig framöver tills det är bättre… Mycket te och vatten blir det och en och annan mandarin! 

I brist på annat här i sjukstugan tänkte jag visa mitt enda mellandagsfynd jag gjorde på annandagen! Visst är de fina mina gosshorts? 🙂 jag har alltid såna på mig hemma och jag var i behov av ett par nya, så dessa med lite julmönster och prislapp på 49kr skrek efter mig! Riktigt nöjd och kommer “jula” runt i dessa hela nästa år, haha 😀
Extra sköna är de dessutom nu när man både är krasslig och gravid 😉

Kategori: Jul

Julafton

Hej på er!
Jag har haft en fantastisk julafton här hemma med familjen ♥ Det har gått fort som vanligt, men vi har haft det supermysigt så jag är lycklig ändå! 
Dagen bestod av god julmat, tomtegrötlunch, gott fika, rimstuga, promenad, jättefina julklappar, Kalle Anka och sällskapsspel! En perfekt julafton som avslutades med att hela familjen sov över 🙂 

Visst är min tomtemor och tomtefar fantastiskt fina på bilden? De var så duktiga på att dela ut alla klappar! 😀
Idag har vi rört på oss och vilat mycket, samt sorterat alla fina klappar och kollat på många filmsnuttar på tvn! En slappdag helt enkelt 🙂 Försöker smälta att julafton är över och det är blandade känslor… 
Hoppas ni också haft en fin jul! ♥

Kategori: Jul

GOD JUL

image

Julaftonsmorgon. Dagen är kommen ♥
Jag vill passa på att säga GOD JUL till alla er fina människor och jag önskar verkligen att ni får en fantastisk julafton! Njut av dagen ♥

Jag återkommer lite senare med fler bilder 🙂 Ni får se vår fina gran med klapparna under så länge ♥
Åh wow, kan inte fatta att det är julafton!

Kategori: Jul

Korintkakor

Baka baka liten kaka… Ja nu tror jag det blev sista bakningen för i år! 🙂
Ett gott avslut, korintkakor är verkligen riktigt mumsigt av någon anledning! Gillar inte russin i kakor, men korinter är något helt annat – till och med Samuel undrade vad det var för gott i kakan när han fick smaka! 
Här kommer receptet:

Ugn: 175 grader

Recept:
Ingredienser:

  • 70g korinter
  • 200g rumstempererat smör
  • 2 ¼ dl strösocker
  • 1 ägg
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 tsk kanel

  • 5dl vetemjöl

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175°. Lägg korinterna i hett vatten i några minuter och låt dem sedan rinna av & torka dem med papper.
  2. Rör ihop smör, socker, kanel o bikarbonat. Tillsätt ägget och sedan mjölet. Blanda ner korinterna i den ganska lösa degen.
  3. Gör kulor av degen. Lägg dem ganska glest på en plåt med bakpapper. Tryck till med en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt svalna på galler.
Kategori: Jul, receptTaggar:

Gottepåsar

Har fixat lite gå-bort-gottepåsar till julen och det är roligt tycker jag! Att ge bort något man bakat själv, i fina inslagningar kan inte bli så mycket finare – det är att ge från hjärtat det!! 🙂 
Aaaah nu är det dan före dan! ♥ ♥ ♥ Vi ska iväg till Samuels familj snart, så vi hörs senare!

Kategori: Jul

Mandel & havssaltsnittar

image
image
image

Har bakat lite till, det är ju trots allt bara två dagar till julafton! Helt crazy! Har varit riktigt produktiv idag. Slagit in de sista julklapparna, städat, bakat och pysslat med förberedelser inför julaftonens planer! 🙂 Nu är jag helt slut och ligger och vilar. Det blir en myskväll här hemma med god mat och så ska vi njuta av julklapparna under granen och alla fina julblommor som slagit ut. Imorgon ska vi till Samuels familj och fira jul och vi åker på förmiddagen, myyys!

Hur som helst, tillbaka till bakningen.. Dessa kakor blev sjukt goda! Jag utgick från mitt kolakaksrecept och lade till mandelspån och havssalt och det blev riktigt riktigt gott!! En perfekt julkaka 🙂

Recept:

Ugn 175 grader 

100 gram rumstempererat smör
1 dl socker
2,5 dl vetemjöl
3,5 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
2-3 nypor havssalt
en liten påse mandelspån

  1. Knåda ihop allt till en fin deg.
  2. Kan vara lättare att arbeta med om den får stå i kylen 30 min, men jag orkade inte det! 
  3. Dela den i 3 delar och rulla dessa till korvar och lägg alla på samma plåt. Tryck ut korvarna så de blir rätt så platta. 
  4. In i ugnen i ca 15 minuter(tiden beror på om du vill ha dem sega i mitten eller ej). 
  5. Skär sneda bitar direkt efter du tagit ut dem ur ugnen. 
  6. Stoppa in dem några minuter till längre ner i ugnen om ni vill ha dem krispiga, som jag!
  7. Låt svalna och njut sedan 🙂
Kategori: Jul, receptTaggar: