God morgon

En lite morgontrött och den andra taggad på dagen i samband med borstning av sina 4 nya tänder!😃 Idag är sista dagen innan den riktiga julhelgen börjar, så vi är jätteexalterade!! Snart är pappa Samuel också ledig i två veckor, tjoho😍

Kategori: Jul

Mjuk pepparkaka med mandelspån och lingon

Mmm en sån god mjuk pepparkaka jag har bakat! Perfekt till julfikat🙂 Tror denna blev extra god och saftig tack vare sirap och grädde, den blev nästan lite sticky liksom! Den kommer att passa bra till julaftonsbrunchen😃

Ugn: 160 grader ovan/undervärme

2 ägg
2 dl socker
1,5dl mörk sirap
0,75 dl grädde
0,5 dl mjölk
0,5 dl lingonsylt
125 gr smält smör
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald nejlika

Mandelspån

Smöra en form och fyll boten med ett tunt lager mandelspån.

Blanda alla torra ingredienser.

Vispa ägg och socker poröst.

Rör ner smör, mjölk, sirap och grädde i äggsmeten och vänd sedan ihop med den torra blandningen.

Rör sist ner lingonsylten försiktigt!

In i nedre delen av ugnen i ca 40-50 min(känn med en sticka)! Alla ugnar är olika🙂

Ät och njut med familjen❤️

Kategori: Julrecept

Filmer julhelgen 2018

Här nedan har jag lagt in alla julfilmer(+några andra härliga) som visas på de vanligaste kanalerna denna julhelg (fredag till onsdag)! Mina favoriter är markerade, så missa inte dem😃😘

Fredag

Lördag

Söndag

Måndag (JULAFTON!!)

Tisdag (juldagen)

Onsdag (annandagen)

Kategori: Jul

En back Apotekarnes julmust

Nu är den traditionsbundna julmustbacken inköpt och det vattnas i munnen! Att dricka julmust rakt ur glasflaskan är extra gott av någon anledning och sen man slutade att sälja backar med läsk överallt har det blivit extra lyxigt och underbart när man kan köpa en julmustback till jul! Vilken känsla att ta en lite då och då under hela julhelgen! 😍 Är ni med?

Kategori: Jul

Saffransmiddag

Lite saffranspasta med handskalade räkor var ju inte en helt fel middagsrätt och tack vare saffranet så tyckte jag att det räknades som en julrätt som fick komma med på bloggen, haha!😃 Mums mums! Nu får man jula till det bäst man kan för det är ju JULVECKAAA!😍❤️

Kategori: Jul

Julpost

Har ni postat era julkort nu? 🙂 För min del blev det bara från vykortsappen i år, hade inte riktigt tid att skriva “riktiga”! Men kanske ännu roligare att få en fin bild på oss ändå?😁

Men lådan var så fin och snöig när jag gick förbi så jag blev sugen på att skicka julkort ändå..!!

Kategori: Jul