Amaryllis i mugg och sillburk

Nu har jag köpt mina första amaryllisar för i år! De jag köper i början av november brukar nämligen blomma lagom till mitten/slutet av december så det är perfekt att köpa nu! Vill inte stressa löken, utan tycker den är så fin när knoppen är liten och därför njuter jag minst lika mycket nu😊 Jag har bestämt att fylla hemmet med sjukt många julblommor i år, så det här är bara början!

Jag brukar försöka hitta på lite alternativa krukor för jag tycker sånt är kul och denna gång blev det en stor temugg som står under tv:n och en sillkruka som jag fått efter farfar på bordet. Det står “sill” på ena sidan och så har den ett korklock egentligen. Tips om ni har slut på krukor, leta andra kärl ni har där hemma😃

Kategori: Jul

Julig reklam

Älskar när reklamen man får i brevlådan börjar få jultema! Då läser jag allt, haha! Men seriöst, det där julklappspappret med granbarr och amaryllis är SÅ snyggt, måste hitta…! Jag är smått besatt av inslagningspapper😁

Kategori: Jul

Första julklappstipsen

Håller ni inte med om att det är dags att börja med lite julklappstips? Nu kör vi!😍Mitt första tips är ett par schyssta moderna läsglasögon! Passar någon som du tycker borde skrota sina gamla halvtrasiga “gamlingglasögon”! Just dessa hittade jag på Lindex

Tips nummer två är en reflexmössa! Så smidigt när hela mössan lyser upp som en stor reflex pga reflextrådarna. Jag har en själv som jag köpte förra året på någon sportbutik! Just denna är för barn och finns på Lindex 😃

Kategori: Jul, julklappstips

Min fina tofs

Jag är helt kär, kär, kääär i min nya juliga sammetstofs som jag köpte idag! Kan liksom inte spara den till jul, vill ha den nu också 😍 Så därför har jag det! Julen är ju så kort, så varför inte förlänga den med lite accessoarer liksom😃 Kände mig så fin när vi satt och fikade efter köpet och det kändes som att alla tittade och var avundsjuka på den, fast det såklart inte var så… hehe!

För den som är sugen finns den att köpa här och länken är en affiliatelänk för att vara tydlig!

Kategori: Jul

Saffranskaka med morot

Idag tog jag mig tiden att baka en otroligt god och saftig saffranskaka med morot! Så mumsigt och även väldigt kul att baka igen, känns som evigheter sen! Saknar att ha överflöd av tid kring jul och kunna baka när som helst, hehe…
Tänkte att jag kunde ta i morot för att säkerställa att den skulle bli saftig och det blev den verkligen! En stor morot var verkligen perfekt, det gav fuktighet men inte smak. Det kändes som en väldigt god saffranskaka bara 🙂 Baka den i jul vettja!

Ugn: 175 grader

3 ägg

2 dl socker

1 påse saffran

1 stor finriven morot

3 dl vetemjöl

150 gram smält smör

1 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

Sätt på ugnen, smöra en fin form, smält smöret, och riv moroten.

Vispa sedan ägg, socker, saffran och vaniljsocker poröst.

Rör ihop bakpulver och vetemjöl i en skål.

Vänd försiktigt ner mjölblandningen tillsammans med smöret i äggvispet.

Vänd sist ner den rivna moroten.

Ner i formen och in i ugnens nedre del i 45-50 minuter(känn med en potatissticka efter 45 minuter, den ska inte kladda!).

Kategori: Jul, Jultips, recept

Smaktest av Gilles stora hjärtan

När jag var utomlands hade ett paket med Gilles pepparkakshjärtan kommit, de har ju ett nytt recept med rapsolja istället för palmolja(YES!) samt att de är tunnare och sprödare än de varit tidigare. Detta skrev jag ju för ett tag sen och jag blev väldigt sugen på att testa dem, då jag inte gillar för tjocka pepparkakor.

Jag har tidigare tyckt att dessa varit för tjocka och hårda och nu blev jag positivt överraskad över sprödheten och den mer lagom tjocka kakan! Väldigt gott, en riktig förbättring!

Jag tycker dock att de är lite för kryddiga och det biter verkligen till i munnen efter sista tuggan. Enligt mig skulle det ha varit lite mindre pepparkakskryddor, jag är ganska känslig för starka kryddor! Sen är jag väldigt glad i jääättetunna pepparkakor, så de hade gärna fått vara ännu tunnare för att bli fullpoängare 😊

Det blir 4(dock inte helt solklara) hjärtan i betyg😃

Kategori: Jul, JulnyheterTaggar:

Min samling

Här är alla mina julkalendrar som jag äger! 11 stycken och det skulle kännas bättre att ha en jämn siffra, så det får nog bli ett köp av Selmas Saga tror jag, haha! Dock hade jag 12 nyss, då jag råkade köpa Tjuvarnas jul 2 ggr, för att jag glömde att jag hade den…! Gav då bort den ena! Mina 3 favoriter är:

  1. Pelle Svanslös
  2. Mysteriet på Greveholm
  3. LasseMajas Detektivbyrå(tätt följt av Tjuvarnas jul och En riktig jul!!)


Och här är alla mina julfilmer, som faktiskt är 12 stycken! Ganska konstigt faktiskt, att jag nästan har lika många!😄 Mina 3 favoriter är:

  1. Nu är det jul igen
  2. Grinchen (sjukt svårt att sätta denna som tvåa egentligen, men man måste ju välja..)
  3. Kalle Ankas Julfavoriter

Dock så finns det så sjukt många julfilmer som jag inte har sett, så jag har nog flera kommande favoriter kvar! Skulle verkligen vilja se massa osedda julfilmer i år, ska minst se 2 i alla fall!! Nya animerade Grinchen som kommer på bio är ett måste 😃

Kategori: Jul

Julig läsning

Blev såklart ett inköp av Amelia jul när jag såg den i affären, älskar den jultidningen! 😊 Har inte läst hela än, tar en stund varje dag och myser till det! Får se om det blir någon mer jultidning i år, har liksom köpt mina två favoriter nu..😄😱

Är förresten kär i min nya gula tröja, så var beredda på att se den mycket framöver – hehe😁😍

Kategori: Jul